Nieuwe regels webwinkels 2014

Ondernemers met een webwinkel die aan consumenten verkopen, krijgen vanaf volgend jaar te maken met nieuwe wettelijke regels, opgelegd vanuit Brussel. Zo mogen klanten onder meer langer nadenken over de vraag of ze een product terug willen sturen en moet u online klanten duidelijk maken dat als ze iets in uw webwinkel bestellen, een betalingsverplichting aangaan. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen.

 

1. Verwijzen naar betalingsverplichting
Webwinkeliers moeten klanten duidelijk maken dat als ze iets online bestellen, een betalingsverplichting aangaan. Dat kan door op de bestelknop een tekst te plaatsen die dat duidelijk maakt: ‘Bestelling met betalingsverplichting’.

 

2. Meer bedenktijd voor consumenten
Klanten krijgen 14 kalenderdagen bedenktijd om te bepalen of ze een product terug willen sturen. Dit is het zogenaamde herroepingsrecht. Deze bedenktijd gaat in op het moment dat de klant het bestelde product ontvangt. Als een klant binnen deze termijn besluit dat hij het gekochte niet wil houden, dan heeft hij 14 kalenderdagen de tijd om het product terug te sturen.

Let op! Als een webwinkelier een klant niet informeert over het herroepingsrecht, dan krijgt de koper tot 1 jaar de tijd om een product terug te sturen.

 

3. Webwinkelier hoeft extra kosten andere verzendmethode niet terug te betalen
Als een klant een product terugstuurt, heeft deze recht op teruggaaf van het volledige aankoopbedrag, dus inclusief de verzendkosten. Heeft de klant bij het bestellen van een product gekozen voor een duurdere verzendmethode dan een standaardverzending, dan hoeft een webwinkelier alleen de kosten voor een standaardverzending terug te betalen. De extra kosten voor een andere verzendmethode komen dus voor rekening van de koper.

 

4. Levering binnen 30 dagen
Voor producten geldt een maximale levertijd van 30 dagen, tenzij een koper expliciet toestemming geeft dat de levering langer kan duren. Is dat niet het geval, en de aankoop wordt niet binnen dertig dagen geleverd, dan heeft de klant het recht de bestelling te annuleren. Dit annuleringsrecht geldt overigens al in Nederland.

 

5. Informatie over garantie
U moet informatie geven over de wettelijke garantie.

 

6. Verplichte uitleg over klachtenprocedure
U bent verplicht om klanten goed te informeren over de klachtenprocedure die u hanteert.

 

Waarom nieuwe regels?
Al in 2011 stemde het Europees Parlement in met nieuwe regels voor kopen op afstand, waardoor consumenten in iedere lidstaat dezelfde rechten en plichten zouden moeten krijgen bij online aankopen. Hierdoor zouden barrières om vanuit het ene EU-land iets te kopen bij een webwinkel in een andere lidstaat, weggenomen worden.

 

Vanaf wanneer moet u aan de nieuwe regels voldoen?
Het is de bedoeling dat de Europese regels uiterlijk in december 2013 zijn opgenomen in de Nederlandse wet. Ondernemers krijgen daarna een half jaar de tijd om hun webwinkel – en algemene voorwaarden – aan de nieuwe regels aan te passen. Wie dit niet op tijd voor elkaar heeft, riskeert een boete.

 

Bron: website De Zaak

Damiaan van Vliet on FacebookDamiaan van Vliet on Linkedin
Damiaan van Vliet
Damiaan van Vliet is WordPress front-end developer bij Albus Webdesign. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in de ICT sector. Zijn kernwaarden zijn geduldig, doelgericht en gestructureerd. Hij stemt zichzelf af op de wensen van de klant en houdt de zaken eenvoudig waar dat kan.

Een reactie plaatsen