Hoe verwijder je slechte Google beoordelingen over je bedrijf

Google is de onbetwiste koning van de zoekmachine wereld, maar zelfs professionele zoekmachine optimalisatie kan je slechts tot op zekere hoogte brengen. Potentiële klanten willen zien wat echte mensen over je te zeggen hebben voordat ze je hun zaken toevertrouwen.

Zelfs als ze jaren oud en duidelijk oneerlijk zijn, slechte recensies kunnen van invloed zijn. Eén negatieve recensie zal je bedrijf misschien niet de das omdoen, maar het kan mensen zeker wegleiden naar andere bedrijven. Zonder een strategie voor het beheer van klantenbeoordelingen kan een reeks slechte beoordelingen mensen afschrikken.

Dus, wat kan je eraan doen? Is er een manier om slechte recensies van Google te verwijderen?

Het snelle antwoord is Ja, je kunt Google-recensies verwijderen. Het langere antwoord is, natuurlijk, een beetje ingewikkelder en subtieler dan dat. Hieronder neem ik vier enige manieren met je door om negatieve recensies uit de Google zoekresultaten te verwijderen.

1. Het verwijderen van ongepaste Google recensies

Gelukkig heeft Google een aantal maatregelen genomen om ongepaste recensies voor eens en altijd te verwijderen (of in ieder geval tot de volgende keer dat het gebeurt). Er zijn in feite 10 verschillende soorten inhoud die niet zijn toegestaan op Google-recensies:

  • Spam en nep-inhoud
  • Off-topic
  • Beperkte inhoud
  • Illegale inhoud
  • Terroristische inhoud
  • Seksueel getinte inhoud
  • Aanstootgevende inhoud
  • Gevaarlijke en denigrerende inhoud
  • Imitatie
  • Belangenverstrengeling

 

Google staat niet toe dat dit soort materiaal wordt geplaatst op Google Recensies, Google Foto’s of Google Video’s. Als iemand een recensie over je bedrijf heeft geschreven die een van de bovenstaande ongepaste inhoudstypen bevat, kan je een verzoek indienen om deze uit de zoekresultaten van Google te laten verwijderen.

Hoe kunt u ze laten verwijderen

De eerste stap is het controleren van het Google-beleid. Op deze manier kunt u er 100% zeker van zijn dat het materiaal van de recensie niet is toegestaan door het beleid voor ongepaste inhoud van Google.

Ten tweede, markeer de recensie in uw account.

  1. Meld u aan bij Google Mijn Bedrijf.
  2. Open de vermelding die u wilt beheren en klik op Recensies.
  3. Klik op Meer en vervolgens op Markeren als ongepast.

De laatste stap in elk van deze stappen is, zoals Google adviseert, om geduldig te zijn. Zie ook https://support.google.com/business/answer/4596773?hl=en  Het kan enkele dagen duren voordat elk gemarkeerd item is beoordeeld door iemand van Google’s content review team.

2. Vraag een klant om een negatieve Google-recensie over uw bedrijf te bewerken of te verwijderen

Wanneer je een slechte beoordeling van je bedrijf op Google Reviews ziet, neem dan eerst even de tijd om na te denken over het standpunt van de klant.

Stel jezelf de volgende vragen: Waar klagen ze precies over en is het iets dat je kunt rechtzetten, nu je op de hoogte bent van het probleem? Verzekerd je ervan dat de beoordeling niet nep of ongepast is, dan is de tweede stap om direct op Google een reactie te schrijven op de beoordeling van de klant.

Mensen hebben verschillende meningen over wat je hier precies moet zeggen, maar de algemene teneur blijft hetzelfde.

Ten eerste, herken en benoem het probleem van de klant. Voorbeeld: “Het klinkt alsof je een moeilijke tijd hebt gehad met het product dat je hebt gekocht.”

Ten tweede, zeg hem dat jij ook gefrustreerd zou zijn in dezelfde situatie. Voorbeeld: “Ik zou ook van streek zijn, als mij dit overkwam.”

Tot slot, garandeer dat je het probleem voor hen zo snel als menselijk mogelijk is kunt en zult oplossen. Voorbeeld: “Ik zou graag de kans krijgen om dit recht te zetten. Laat ons alsjeblieft weten wat de beste manier is om u een werkend product te bezorgen.”

Zodra je de klant hebt aangeschreven, is de derde en laatste stap wachten op hun reactie (ook wel geduldig zijn). Met een beetje geluk hoor je terug van de klant en kan je een dialoog beginnen over wat er precies fout is gegaan en hoe je de relatie kunt herstellen.

Nadat je de kwestie met hen hebt besproken, kan je de klant beleefd vragen om zijn negatieve recensie op Google te bewerken of te verwijderen. Als je tot dit punt succesvol bent geweest, is het zeer onwaarschijnlijk dat ze je beleefde verzoek zullen weigeren. Als ze echter nog steeds weigeren om de recensie te verwijderen, kan je deze altijd markeren voor Google om te beoordelen; zelfs als de recensie niet wordt verwijderd, zal het commentaargedeelte laten zien dat jij – als ondernemer – je best hebt gedaan om het probleem te verhelpen zodra je ervan op de hoogte was. Dit kan vaak nog meer zeggen dan een positieve recensie op zich!

3. Tweet naar @GoogleSmallBiz over het verwijderen van de negatieve recensie over je bedrijf

Als je de twee bovenstaande opties hebt uitgeput en niets lijkt te werken, kan je altijd je toevlucht nemen tot dat eeuwenoude medium voor ontevredenheid: Twitter.

Laten we zeggen dat je de recensie al als ongepast hebt gemarkeerd, maar dat je nooit iets hebt gehoord; misschien heb je de recensie zelfs al meerdere keren gemarkeerd, zonder resultaat. Misschien heb je ook al gereageerd naar de recensent, maar die heeft je nooit een antwoord teruggeschreven.

 

Als je je onderzoek hebt gedaan, kan het zeker geen kwaad om een klacht in te dienen bij Google zelf op een openbaar medium. Mensen kunnen zien welke reacties Google daar ontvangt, dus het is aan hen om die zorgen aan te pakken wanneer ze zich voordoen.

Tweeten naar @Google is niet de beste manier. Tweet in plaats daarvan over je situatie naar @GoogleSmallBiz. Volg hen ook, zodat zij jou op hun beurt een Direct Message kunnen sturen over je probleem.

Als je screenshots hebt, voegt je ze bij de tweet of DM (samen met een korte beschrijving en een koppeling) naar de afdeling voor kleine bedrijven van Google. Dit kan hen helpen een beter algemeen beeld van het probleem te krijgen en het direct en snel aan te pakken.

4. Dien een wettelijk verwijderingsverzoek in voor de slechte recensie van je bedrijf

Er bestaat nog een laatste optie om negatieve Google-recensies van je bedrijf te verwijderen, maar deze is slechts van toepassing op een beperkt aantal gevallen. Google staat individuen toe om formeel te verzoeken inhoud te verwijderen als deze illegaal is.

In het geval van je bedrijf zou dit mogelijk het geval zijn in het geval van mogelijke laster tegen jou of je merk, wat illegaal is. Zie ook https://support.google.com/legal/answer/3110420?visit_id=1-636513797915914717-3901854100&rd=1

Als je een illegale recensie wilt melden, ga dan naar de tool Inhoud verwijderen (https://support.google.com/legal/troubleshooter/1114905 ) en selecteert Google Mijn bedrijf. Op de volgende pagina’s zal Google je vragen stellen met betrekking tot de recensie en de klacht over de specifieke inhoud ervan.

Google merkt op dat “een kopie van elke juridische melding die we ontvangen, kan worden verzonden naar het Lumen-project voor publicatie en annotatie”. Ze gaan verder met te zeggen: “We kunnen ook de oorspronkelijke kennisgeving naar de vermeende inbreukmaker sturen of, als we reden hebben om de geldigheid van uw klacht te vermoeden, naar de houder van de rechten. We kunnen ook soortgelijke informatie uit uw kennisgeving publiceren in ons Transparantierapport.”

Met andere woorden, Google neemt deze klachten zeer serieus, en met goede reden. Als je een van deze rapporten indient, beweer je mogelijk illegale activiteiten of wangedrag, dus Google moet er zeker van zijn dat ze van begin tot eind het juiste protocol volgen. Tot slot moet je je ervan bewust zijn dat als je meerdere klachten wilt indienen via dit systeem, elke klacht afzonderlijk moet worden ingediend “voor elke Google-service waar de inhoud wordt weergegeven”.

Plaats een reactie